backgrounds | Free Pics

الأحد، 14 نوفمبر 2010

رامز أند نادر 6

الحلقة السادسة


                     
يجلس تامر في امتحان الكيمياء :
تامر : كلوريد الصوديوم مع إيه بيدينا إيه ؟ لأ ؛ كلوريد الصوديوم بيجي إزاي ؟ يعني من إيه + إيه ؟ لأ ؛ صحصح و فوق مش ناقصة هرتلة ، صح الكلور مع  الصوديوم يا حمار .
و قبل نهاية الوقت :
تامر : الماء اللي هوه  H2o دا اللي بنشربه ؟ إيه ؟ لأ ؛ ده هوه اللي بنعمل بيه شاي ، يعني H2o  + شاي =  كوباية شاي من غير سكر ، و H2o + قهوة + سكر =  فنجان قهوة سكر زيادة ، و H2o +.........
المراقب : الوقت خلص .
تامر : ثانية واحدة ، H2o + نسكافية =  أحلي صباح .
المراقب : نعم ؟ أنت هتألف ، ساقط بإذن الله ؛ هات الورقة دا أنت ضايع .

                        .......................................

 و بعد أن يعود تامر إلي البيت :
نادر : عملت إيه في الامتحان ؟
تامر : الحمد لله بلعب علي 50 أو  49 علي الأقل .
نادر : بجد و لا تهييس ؟
تامر : تهييس طبعا ؛ أنت مش عارف أخوك ؟ و بعدين دا منظر واحد يجيب 10 و لا حتي 5 ؟
نادر ( بصوت مرتفع ) : طب ما تيجي يا أم تامر تراجعي معانا .
تامر : بس يا ابني ، استر عليا إلهي يستر عليك .
                        .......................................

و بعد عدة أيام ( في شركة عماد عبد التواب للاستيراد و التصدير ) :
رامز : و دي حسابات آخر شحنة فراخ جت من البرازيل .
الأستاذ عماد : تمام يا رامز ، أنت شكلك ولد مجتهد .
رامز : شكرا يا فندم ؛ و أتمني إني أكون عند حسن ظن حضرتك .
الأستاذ عماد : طب يا ريت بس تسلم الورق ده للأستاذ رامي ؛ و تقوله يعدي عليا بعد ما يراجعه .

                        .......................................

يدخل رامز البيت حاملا بعض الأكياس :
سميرة : طب و ليه تاعب نفسك يا ابني ؟
رامز : تعب إيه يا ست الكل ؟ دي حاجة بسيطة .
سميرة : ربنا يكرمك يا ابني .
رامز : تعالي يا دعاء (دعاء هي شقيقة نادر التي تبلغ من العمر 8 سنوات )
دعاء : أيوة .
رامز : شوفي الطقم ده .
دعاء : الله ... شكرا يا رامز .

                        .......................................

تجلس ليلي مع صديقتها نيفين في أحد الكافيهات :
ليلي : يعني المفروض أعمل إيه ؟
نيفين : طالما هوه أشتغل يبقي المفروض يجي يكلم والدك .
ليلي : يكلمه في إيه ؟
نيفين : نعم ؟ يكلمه في الموبيل طبعا ههههههههههه .
ليلي : طب ما يستني شوية علي ما يكون استقر .
نيفين : أنتي حرة ، خليه لغاية ما يشوف له شوفة تانية .
ليلي : لأ ؛ هو هيلحق .

                        .......................................

يجلس تامر في امتحان مادة اللغة الفرنسية :
المراقب : يلا يا جماعة ؛ خلاص هنوزع الورق ؛ اللي معاه كتاب أو مذكرة أو أي حاجة متعلقة بالمادة يطلعها بره ؛ النهاردة امتحان فرنساوي علشان محدش يستهبل .
تامر : أنا معايا قلم فرنساوي ؛ أطلعه بره ؟
المراقب : طبعا ده ممنوع يا ابني .
تامر : و أكتب إزاي يا أستاذ ؟
المراقب : ها ؛ أنت بتقول قلم فرنساوي ؛ لأ طبعا أكتب بالقلم يا خفيف .
تامر : 59 كيلو و نص .
المراقب : أيه ؟
تامر : مفيش بركز علشان الامتحان .
و بعد قليل :
تامر ( بصوت خافت ) :  السؤالو الأولو صعبو ؛ بس أعملو أوو ؛ شكلو هسقطو ؛ يلو مفيشو نصيبو .
المراقب : جاوب من غير صوت يا طالب .
تامر : طالب القرب .
المراقب : إيه ؟
تامر : قصدي بقرب وجهات النظر ، أصل نظري ضعيف .
المراقب : و بعدين ؟

                        .......................................

يجلس رامز أمام الكمبيوتر لكي يتحدث مع ليلي و تأتي أخته الصغيرة دعاء فجأة :
دعاء : هوه أنت بتعمل إيه ؟
رامز : بشيت .
دعاء : مع مين .
رامز : ليلي .
دعاء : ليلي مراد .
رامز : لأ ، و بعدين أنتي عرفتي ليلي مراد إزاي ؟ دي ماتت من زمان .
دعاء : ماتت يا خسارة ، أنا بشوفها في التليفزيون ، و لا أنت فاكرني مش متابعة ؟
رامز : لا طبعا لا سمح الله .
دعاء : هيا ليلي دي شبه هيفاء وهبي ؟
رامز : ههههه ؛ لأ يا دودو .
دعاء : يا خسارة .
رامز : عندك حق  .
دعاء : ليه ؟
رامز : بهزر يا دودو .
دعاء : طيب ، أنا هبقي أقولها لما أشوفها .
رامز : ههههه .
                        .......................................

يجلس نادر مع رامز في بيت رامز :
نادر : و إيه أخبار الشغل معاك ؟
رامز : زي الفل الحمد لله .
نادر : تمام ، و إيه أخبار ليلي  ؟
رامز : الحمد لله ؛ الموضوع بدأ يأخد جدية خصوصا بعد ما اشتغلت ، و أنت مفيش حاجة جاية في الطريق ؟
نادر : لأ ؛ أنا ما بفكرش في المواضيع دي دلوقتي .
رامز : فعلا في ستات كتير بتأجل موضوع الخلفة كام سنة .
نادر : أنت لازم تخليني أشتمك و أنا في بيتك ؟
رامز : معلش يا أختي ؛ هما الرجالة دايما مستعجلين .
نادر : إهدا يا ابن ال......
رامز : الإيه ؟
نادر : الناس المحترمين و خلينا لحد كدا .
رامز : المهم ، و إيه أخبار الشغل معاك ؟
نادر : خلاص يا ابني ؛ أخوك هيسافر بره .
رامز : فين ياض ؟
نادر : مش طلع ليا خال في كندا .
رامز : و أكتشفتوه أمتي ؟
نادر : لأ ؛ إحنا عارفينه من زمان ، بس هوه اللي أفتكرنا ، أصله لسه نازل مصر من يومين ، و كان عندنا إمبارح ؛ و لما عرف إني عاطل قاللي تعالي معايا كندا .
رامز : طب تمام ، بس أنت عمرك ما قلتلي عليه قبل كدا ....!
نادر : أصله بقاله 20 سنة ما نزلش مصر .

                        .......................................

رامز يجلس علي المكتب في الشركة :
رامز : يعني أنت بقالك سنتين هنا ...! بس شكلك بقالك يجي 10 سنين .
رامي : ليه كدا ؟
رامز : يعني أنت شكلك عارف كل حاجة ماشية إزاي ، و الأستاذ عماد بيثق فيك .
رامي : ده كله مش من فراغ ، الحمد لله بقالي سنتين هنا  شغلي زي الساعة ، مفيش غلطة .
رامز : تمام .
رامي : بس واضح إن الأستاذ عماد بيعزك .
رامز : الحمد لله .
رامي : طبعا ده شيء جميل ؛ و عموما أنا بردو مستريح ليك ؛ و لو في أي شغل محتاج مساعدة أنا معاك ؛ متقلقش .
رامز : متشكر جدا .
رامي : لأ ، بجد مش مجاملة ؛ و إحنا لازم نشيل بعض  .
                         .......................................

تجلس ليلي في مكتب والدها ( الأستاذ شكري ) المحامي ؛ و يدخل رجلان فجأة أحدهما شاب :
الشاب : لو سمحتي الأستاذ شكري موجود ؟
ليلي : أيوة ؛ أقوله مين ؟
الرجل  : قولي له الأستاذ فوزي عبد السلام ؛ و ابنه سامي .
ليلي : ثواني ؛ ممكن تستريحو لغاية ما ابلغه .
الرجل : أنتي بنته .
ليلي : أيوة .
الرجل : والدك ده صاحبي من أيام االثانوي .
و يخرج ثلاثة أشخاص من مكتب والدها .
ليلي : ثواني أبلغه .

                        .......................................

يجلس تامر في حجرته ليتحدث في الموبيل :
تامر : أكيد إن شاء الله هندسة .... طبعا .....
و يدخل نادر فجأة ؛ و يستمر تامر في الحديث .
تامر : أيوة يا بنتي ده أبويا كان جاي له  هندسة كاليفورنيا ..... أيوة اللي في أمريكا بس جدي الله يرحمه ما رضيش يطلعه بره علشان البهدلة أنتي عارفة بقي ......
نادر : إيه الهبل ده ؟ ده كدب ملوش رجلين و لا أيدين ، ده ميت اساسا .
تامر : نعم ؟ أبوكي كان مقدم في الكلية الحربية في نيويورك ...! و ده يبقي في الجيش المصري و لا الجيش الأمريكي ؟
نادر : يبقي علطول في نادي طلائع الجيش .
و بعد أن ينتهي تامر من المكالمة .
تامر : شكلها بتهيس .
نادر : يعني أنت كنت بتقول حكم و مواعظ ، أساسا أنتو الاتنين بتصيعو علي بعض .
تامر : و ما الدنيا إلا مسرح كبير ، كله بيصيع علي كله يا معلم .

                        .......................................
                                        إلي اللقاء في الحلقة القادمة
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق