backgrounds | Free Pics

الأربعاء، 22 ديسمبر 2010

رامز أند نادر 10

الحلقة العاشرة

 
يرتدي رامز ملابسه و يتأهب للخروج في العاشرة مساءا ، و فجأة يسمع صوت والدته سميرة :
سميرة : آآآآآآآآآآآآآآآآآآه ؛ بطني ؛ ألم فظيع .
يذهب رامز مسرعا إلي غرفة والدته في غياب والده الذي خرج لزيارة أحد أصدقائه :
رامز : إيه ؟ مالك يا ماما ؟
سميرة : بطني بتتقطع من جوه .
رامز : أنا هكلم الإسعاف .

                   ..................................
و في المستشفي :
الدكتور : لازم تتحجز النهاردة ؛ و بكرة الصبح إن شاء الله تعمل عملية الزايدة .
رامز : الزايدة ؟
الدكتور : أيوة ؛ لازم تعمل العملية بكرة الصبح .

                   ..................................

و يأتي والد رامز إلي المستشفي مسرعا :
سمير : إيه اللي حصل يا رامز ؟
رامز : ماما كانت تعبانة و اتصلت بالإسعاف و طلعت الزايدة .
سمير : الزايدة ؟
رامز : أيوة ؛ دي لازم تعمل العملية بكرة الصبح .
سمير : طب هيا فين و لا عامله إيه دلوقتي ؟
رامز : هيا نايمة دلوقتي .
سمير : ربنا يستر .
رامز : بس إزاي كانت تعبانة و ما قالتش ؟
سمير : أقول إيه ؟ ما أنت مش معانا ؛ دي بقالها يومين تعبانة ؛ و كل ما أقولها نروح للدكتور تقولي دي حاجة بسيطة ؛ هستريح شوية و هبقي كويسة .
رامز ( محدثا نفسه ) : فعلا ؛ أنا كنت في عالم تاني ؛ لازم أفوق ؛ تخيل ممكن كان إيه يحصل لو أنا خرجت ؟ نادر كان عنده حق .
سمير : بقولك الدكتور فين ؟ أنت مش معايا ؟

                   ..................................

تدخل ليلي مكتب والدها الموجود في منزله ؛ و تجلس الكرسي الأيمن المقابل له :
شكري : أنتي لسه صاحية ؟
ليلي : هنام كمان شوية .
شكري : ها ؛ فكرتي كويس في الموضوع اللي كلمتك فيه ؟
ليلي : بصراحة أنا متلخبطة ؛ بس حاسة أنو شاب كويس ؛ و مستقبله....
شكري ( مقاطعا ) : ممتاز ؛ أنا شايف أنو لقطة ؛ بس ده في الأخر رأيي ؛ و يهمني رأيك أولا و أخيرا .
ليلي : أنا شايفة أني أوافق .
شكري : لازم تفكري كويس ؛ أنا مقتنع ... بس رأيك هوه الأهم طبعا .
ليلي ( بهدوء ) : أنا موافقه .

                   ..................................

و بعد أسبوع ؛ و أمام عمارة رامز يستوقفه أحد أصدقاء والده :
خليل : إيه أخبار والدتك ؟
رامز : بقت أحسن ؛ الحمد لله .
خليل : الحمد لله ، ده المدام عايزه تيجي تزورها و كل يوم تسألني عليها ؛ و اتصلت كذا مرة بس محدش بيرد .
رامز : أصل التليفون عطلان بقاله فترة ؛ بكرة هيتصلح إن شاء الله .
خليل : علي فكرة ؛ مجدي ابني مسافر الكويت ؛ و أنت عارف هوه اللي كان ماسك السيبر ؛ يا ريت لو فاضي تيجي تمسكه من الأسبوع الجاي ؛ و ما تقلقش هنريحك علي الأخر .
رامز : هوه حاليا أنا فاضي فعلا .
خليل : يبقي اتفقنا  .

                   ..................................

و بعد أسبوعين ؛ رامز يجلس في السيبر أمام أحد أجهزة الكمبيوتر ؛ و بعض الأطفال يستخدمون الألعاب بالإضافة إلي بعض الشباب :
رامز ( واضعا هاتفه علي أذنه ) : بردو مقفول ؛ و الإيميل مقفول ؛ و الفيس حذفني ؛ و بعتت رسايل ما تطمنش ....
شاب : زود ساعة يا رموز .
رامز : طيب يا فوئش .
أحد الأطفال : عديتها ؛ شايف يا هاني .
                   ..................................

و في نفس الأثناء ترقص ليلي مع سامي بصحبة موسيقي هادئة مع أغنية ( صدقني خلاص ) لعمرو دياب خلال حفل الخطوبة في فيلا الأستاذ شكري :
سامي : الأغنية دي مناسبة جدا .
ليلي : فعلا ؛ انا بموت فيها .
سامي : النهاردة أسعد يوم في حياتي .
ليلي : فعلا ؛ يوم جميل بجد ( و تسرح قليلا ) .
سامي : أنتي رحتي فين ؟
ليلي : أنا معاك .
سامي : بقولك الأغنية خلصت .

                   ..................................

تجلس سميرة مع أم حسين في صالة شقتها أمام التلفاز :
سميرة : أهو شغال في سيبر ؛ ربنا يكرمه .
أم حسين : ربنا يكرمه ؛ علي فكرة حسين نازل مصر الشهر الجاي ، هيخطب بنت خالته .
سميرة : ألف مبروك .
أم حسين : الله يبارك فيكي ؛ و عقبال رامز .
سميرة : الله يخليكي .
أم حسين : أنا هكلمه علشان رامز ؛ إن شاء الله هيشوفله شغل .
سميرة : بصراحة مش عايزة رامز يبعد عني ؛ بس أعمل إيه ده مسقبله .
أم حسين : ربنا يوفقه ؛ لازم تسيبيه يشوف مستقبله.

                   .................................

نادر مع أحد المصريين الذي تعرف عليه في كندا أثناء تجولهم في أحد الشوارع :
نادر : تصدق فعلا زي ما بيقولو الغربة صعبة .
حسام : بكرة تتعود ، ما أنا كنت زيك في الأول بس أتعودت .
نادر : بس الدنيا هنا مختلفة خالص .
حسام : طبعا ؛ هنا الناس علي حريتها ؛ بس ناس محترمين .
نادر : بس فعلا الستات ستات بجد .
حسام : هوه أنت لسه شوفت حاجة ؟
نادر : بكرة نشوف .
حسام : طب يلا ندخل المحل ده نأكل أي حاجة .
نادر : فعلا ده أنا واقع من الجوع .

                   ..................................

تامر يذهب إلي المدرسة بعد إعلان النتيجة فيقابل بعض أصدقائه :
تامر : إيه ياض أنت و هوه عملتو إيه ؟
أشرف : عيب يا كبير ؛ قاعدين .
سامح : أهو قالك اللي فيها .
سيد : ما أنت قاعد معانا يا مان .
تامر : ما أنا عارف ؛ شفتها علي النت ؛ بس قلت أجي أشوفها يمكن تتغير .
سيد : هههههه ؛ صحيح مين عارف ؟
أشرف : عارف إيه ؟
سامح : يعني هتكون أتغيرت في المدرسة ؟
تامر : ممكن طبعا ؛ أنت عبيط و لا إيه ؟
سامح : أنت قصدك عليا يا ابن ال .............. ( لفظ خارج ) .
سيد : بلاش الألفاظ بنت ال .......... ( لفظ خارج ) .
تامر : جرا إيه يا ابن ال ............ ( لفظ خارج ) .
أشرف : أما أنتو عيال ولاد ............ ( لفظ خارج ) يعني ساقطين و بتتكلمو يا و لاد ال ........... ( لفظ خارج ) .
تامر : و عايزنا نعمل إيه يا .......... ( لفظ خارج ) ؟
أشرف : إيه يا تمور ؛ د أنا بهزر ياض ؟
تامر : ما أنا بهزر بردو يا ابن ال .......... ( لفظ خارج ) .

                   ..................................

يجلس رامز أمام الكمبيوتر في السيبر ؛ فيجد أمامه نادر :
رامز : هاااااااااااااي .
نادر : ازيك ياض ؟
رامز : زي الفل ؛ أهو شغال في السيبر زي ما قلتلك .
نادر : تمام .
رامز : و أنت ؟
نادر : أهو لسه مش متعود علي العيشة هنا ؛ بس بكرة أتعود .
رامز : التغيير حلو .
نادر : ممكن ؛ بس هنا الناس محترمين .
رامز : أكيد طبعا .
نادر : ههههههههههه ؛ إيه الثقة دي ؟
رامز : أهو أكيد ناس بتفهم .
نادر : فعلا .
رامز : تعرف .
نادر : إيه ؟
رامز : بردو موبايلها مقفول ، و مش عارف أوصلها .
نادر : أنت بعدت فجأة ؛ و هيا بعتت ليك رسايل كتير ؛ و حاولت توصلك ... بس هتعمل إيه ؟
رامز : أنا عارف إن أنا غلطان و أستاهل كل اللي بيجرالي ؛ بس أعمل إيه ؟
نادر : أصبر ؛ بكرة كل حاجة هتبان .
رامز : مش مستريح .
نادر : محدش عارف الخير فين .
رامز : أنا ممكن أسافر دبي قريب ؛ يعني في مشاكل كتير اتحلت .
نادر : اصبر ؛ و بكرة الدنيا هتحلي .
رامز : يا ريت ، إنما إيه أخبارك أنت في كندا ؟ مفيش حاجة كدا و لا كدا ؟
نادر : في حاجة ؛ بس لسه مش عارف ده بجد و لا إيه ؟

                   ..................................
                                                                      وإلي اللقاء في الحلقة القادمة                       

هناك تعليق واحد:

  1. اسلوبك حلو جدا
    ياريت تكمل بئا
    فى انتظار المزيد

    ردحذف